© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
1
Тема 1. Нормативне навчально-методичне та програмове забезпечення шкільного курсу математики
Зміст 1. Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2017/2018 навчальному році. 2. Програмно-нормативні засади навчання математики в загальноосвітніх навчальних закладах (виконання навчальних проектів). 3. Про навчально-методичне забезпечення викладання курсу математики загальнокультурної орієнтації, прикладного та поглибленого рівня.
1. Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2017/2018 навчальному році
У 2017/2018 навчальному році учні 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів розпочнуть навчання за новою програмою «Математика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бурда М.І., Мальований Ю.І., Нелін Є.П., Номіровський Д.А., Паньков А.В., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Якір М.С.). Звертаємо увагу на те, що відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 13 січня 2017 року № 52 «Про оновлення навчальних програм для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» до навчальної програми були внесені зміни. Навчальні програми із всіх предметів було модернізовано на компетентнісній основі. Розставлено наголоси на формуванні практичних навичок для подальшого їх застосування у реальному житті замість опрацювання великого об’єму теоретичного матеріалу без можливості його застосування на практиці. Ознайомитись із оновленою програмою (затверджено навчальну програму наказом Міністерства освіти і науки України від 07 червня 2017 року № 804) можна на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html. Відповідно до Типових навчальних планів для ІІ ступеня загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 29.05.2014 № 664, на вивчення математики у 9 класі відводиться 4 години на тиждень (2 години алгебри і 2 години геометрії). Основним посилом громадського обговорення навчальної програми з математики для учнів 5-9 класів була надмірна завантаженість курсу, тому було прийнято рішення максимально розвантажити наявний матеріал в межах чинного Державного
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
2
стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вилучено деякий матеріал, який не використовується ні для логічного розгортання курсу, ні під час розв’язування задач і не має прикладного значення, звужено межі застосування окремих математичних фактів, зменшено обсяг громіздких обчислень і перетворень. Розвантаження відбулося також за рахунок уточнення, коригування очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів з метою спрощення деяких з них, уникнення надмірної їх деталізації. До програми додано таблицю з переліком ключових компетентностей, та завданнями покладеними на математику для їх розвитку. Також значна увага приділяється вивченню наскрізних ліній. Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних предметів): – Екологічна безпека та сталий розвиток – Громадянська відповідальність – Здоров'я і безпека – Підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загально предметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
2. Програмно-нормативні засади навчання математики в загальноосвітніх навчальних закладах (виконання навчальних проектів)
Основним засобом імплементації наскрізних ліній у математику є вибір задач. Також це можливо за рахунок виконання навчальних проектів, під час виконання яких учні повинні працювати групами, розділяти ролі, вчитись взаємодіяти в колективі, шукати та аналізувати інформацію, презентувати власні наробки на загал. Наводимо приклади тем проектів, що можна запропонувати для учнів: – 5 клас: «Природні ресурси рідного краю, України, світу»; «Геометричні об'єкти в архітектурі», «Художня математика». – 6 клас: «Паралельні та перпендикулярні прямі в нашому житті»; «Організація правильного харчування». – 7 клас, алгебра: «Фунціональні та нефункціональні залежності в реальному житті» (наприклад «Залежність тривалості життя від паління», «Залежність гальмівного шляху машини від її швидкості»).
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
3
– 8 клас, алгебра: «Використання графіків функцій при моделюванні одягу», «Графіки в мистецтві». – 9 клас, алгебра: «Розрахунок кількості бактерій протягом певного часу», «Дослідження рівня захворюваності під час епідемії грипу». – 7 клас, геометрія: «Трикутник в українському орнаменті», «Трикутні форми в архітектурі та побуті», «Трикутник в геодезії». – 8 клас, геометрія: «Школа Піфагора», «Цікаві узагальнення теореми Піфагора», «Подібні трикутники в архітектурі та побуті». – 9 клас, геометрія: «Многокутники в архітектурі та будівництві», «Геометричні об’єкти в архітектурі», «Геометрія паркетів, орнаментів, орігамі», «Розрахунок вартості матеріалів для ремонту кімнати». Проаналізовано міжпредметні зв'язки, по можливості переставлено математичний матеріал для кращого його використання в інших предметах. Зокрема, у межах теми «Раціональні вирази» (8 клас) переставлено стандартний вигляд числа, що використовується в хімії. Відбулося посилення практичної спрямованості курсу математики. По можливості більшість задач, що пропонуються учням для розв'язання, повинні мати практичний зміст. Для зручності вчителів у кінці кожного класу сформульовано певний перелік практичних задач, що можуть виконуватись на уроках. Їх розв’язання сприятиме реалізації наскрізних ліній ключових компетентностей. Зазнала змін також структура програми. На перше місце поставлено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів, а не зміст навчального матеріалу, необхідний для їх досягнення, щоб підкреслити, що не самі знання є основною метою навчання. Очікувані результати навчання упорядковані за знаннєвим, діяльнісним і ціннісним компонентами. Зміни стосуються кількості годин на кожну тему. Із усіх класів було вилучено теми для повторення. Також орієнтовану кількість годин замінено на мінімальну. За рахунок цього виділено суттєву кількість годин резерву, що пропонується використати на розгляд вчителів: повторення матеріалу на початку та/або в кінці року, збільшення кількості годин на кожну із вказаних у програмі тем. Як і раніше вчитель вільний змінювати порядок вивчення тем, якщо це не порушує логіку викладення матеріалу. Про суттєві зміни у змісті навчання Алгебра 9 клас 1. Змінено порядок вивчення теми «Послідовності, прогресії» (тепер вона вивчатиметься раніше). 2. Введено тему «Основи комбінаторики, ймовірності, статистики», але очікувані результати її вивчення максимально спрощені.
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
4
Геометрія 7 клас 1. Повернено до курсу геометрії основні задачі на побудову, але на рівні ознайомлення саме з основними побудовами (без вироблення уміння розв’язувати задачі на побудову за допомогою основних задач). 9 клас 1. З теми «Геометричні перетворення» вилучено навчальний матеріал, що стосується перетворення подібності та площ подібних фігур. Дев’яті класи з поглибленим вивченням математики розпочинають навчання за новою навчальною програмою. «Навчальну програму поглибленого вивчення математики у 8-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бурда М.І., Городній М.Ф., Номіровський Д.А., Паньков А.В., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Швець В.О., Якір М.С.) розміщено на сайті Міністерства освіти і науки України. Навчальна програма передбачає 8 годин на тиждень (5 годин алгебри і 3 години геометрії). У навчально-виховному процесі можна використовувати лише ту навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України і зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.08.2012 № 882 «Про використання навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах» загальноосвітні навчальні заклади мають право використовувати в організації навчально-виховного процесу лише навчальні програми, підручники та навчальнометодичні посібники, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, схвалення відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.
3. Про навчально-методичне забезпечення викладання курсу математики загальнокультурної орієнтації, прикладного та поглибленого рівня.
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: «Математика в рідній школі», «Математика», «Математика в школах України». Поділ класів на групи під час вивчення окремих предметів здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р.№ 128.
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
5
У разі застосування індивідуальної форми навчання слід керуватися наказом МОН України від 19.05.2008 р. № 432 «Про внесення змін до Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», екстернату – наказом Міністерства освіти і науки України від 19.05.2008 р. № 431 «Про затвердження Положення про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах». Кількість годин на вивчення математики у 5-7-х та 10-11-х класах вечірніх (змінних) шкіл очної форми навчання збігається з кількістю годин, відведених на вивчення математики у загальноосвітніх школах, тому при викладанні слід керуватися чинною державною програмою з математики та календарно-тематичним плануванням для 5-7-х класів загальноосвітніх шкіл, а у 10-11-х класах – програмою рівня стандарту. У 8-9-х класах вечірніх (змінних) шкіл на вивчення математики відводиться 3,5 год. на тиждень, які доцільно розподілити так: алгебра – 2 год. на тиждень, геометрія – 1,5 год. При викладанні слід керуватися чинними державними програмами з алгебри і геометрії для 8-9-х класів, збільшивши у 8-му класі тижневе навантаження з геометрії на 0,5 год. на тиждень за рахунок годин варіативної частини навчального плану, відведених на індивідуальні консультації, або зменшивши кількість часу на опрацювання окремих тем. Вимоги до перевірки зошитів регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» (окрім кількості контрольних робіт). Вимоги щодо обсягу домашніх завдань регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 29.10.2007 № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів». Вимоги до ведення класного журналу регламентуються наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496 «Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11 (12) класів ЗНЗ», наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.05.2011 № 423 «Про затвердження єдиних зразків обов’язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності» (Класний журнал для V-XI класів (додаток 2, на 29 арк.). Оцінювання навчальних досягнень учнів з математики у 2013-2014 навчальному році здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 № 329) та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з математики, затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30.08.2011 № 996 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального плану» (додаток 11 наказу).
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
6
Обов’язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної та варіативної складових (курси за вибором, спеціальні курси) робочого навчального плану закладу. Не підлягають обов’язковому оцінюванню навчальні досягнення учнів з факультативних, групових та індивідуальних занять, які фіксуються в окремому (спеціальному) журналі. Контроль навчальних досягнень учнів здійснюється у вигляді поточного, тематичного, семестрового, річного оцінювання та державної підсумкової атестації. Формами поточного оцінювання є індивідуальне та фронтальне опитування; тестова форма контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів; робота з графіками, схемами, діаграмами; виконання учнями різних видів письмових робіт; взаємоконтроль учнів у парах і групах; самоконтроль тощо. Поточне оцінювання учнів з математики проводиться безпосередньо під час навчальних занять або за результатами виконання домашніх завдань, усних відповідей, письмових робіт тощо. Інформація, отримана на підставі поточного контролю, є основою для коригування роботи вчителя на уроці. Наголошуємо, що поточне оцінювання учнів учитель повинен здійснювати обов’язково з відповідними фіксованими записами в журналі. Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Під час вивчення кожної теми учитель підтримує зворотній зв’язок з учнями через: поточне оцінювання, перевірку виконання домашніх завдань, ведення зошита, проведення 1-2 коротких самостійних робіт (10-15 хвилин), діагностичної самостійної роботи (25-45 хвилин), письмової контрольної роботи (бажано з використанням тестових технологій). У структурі викладу теми рекомендуємо підтримувати проведення уроку узагальнення знань, умінь, навичок та уроку корекції знань, умінь, навичок (після контрольної роботи). Тематична оцінка виставляється за результатами опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних, контрольних робіт) та навчальної активності школярів. У процесі вивчення значних за обсягом тем можливе проведення декількох проміжних тематичних оцінювань. У класах математичного та фізико-математичного профілів ефективною є рейтингова система оцінювання, вона не вимагає істотної перебудови навчального процесу, добре поєднується із заняттями в умовах особистісно-зорієнтованого навчання. При формуванні підсумкової оцінки вчитель має оцінювати реальні досягнення учня, а не підраховувати його середній бал.
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
7
Забезпеченню високого рівня викладання математики, підвищенню рівня навчальних досягнень учнів сприяє наявність обладнаного навчального кабінету у відповідності до Положення про навчальні кабінети з природничоматематичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 14.12.2012 № 1423. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.01.2013 за № 44/22576). При роботі в кабінеті математики доцільно керуватися інструктивнометодичними матеріалами «Безпечне проведення занять у кабінетах природничоматематичного напряму загальноосвітніх навчальних закладах» (лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.02.2012 №1/9-72). З метою вивчення кращого досвіду організації навчально-виховного процесу і оснащення навчального середовища загальноосвітніх навчальних закладів, активізації та удосконалення діяльності навчальних кабінетів математики рекомендуємо провести міський (районний) конкурс на кращий навчальний кабінет математики в навчальних закладах міста (району) в 2013-2014 навчальному році. Обдарованих учнів рекомендуємо залучати до участі у: – ІІ, ІІІ, ІV етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики; – Всеукраїнському конкурсі-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України; – Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру»; – Internet-олімпіаді; – заочному математичному конкурсі «Золотий ключик»; – Всеукраїнському турнірі юних математиків імені М.Й. Ядренка; – Всеукраїнському турнірі математичних боїв ім. І.І. Ляшка; – заочній математичній школі «Мудра макітра».
Інтернет-ресурси для вчителів математики
http://www.mon.gov.ua Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України http://www.teacher.at.ua Методична скарбничка http://sites.google.com/site/matematika onlajn Математика в школі онлайн http://www.matholymp.org.ua Математичний олімпіадний рух http://www.math.ru Матеріали з математики в Єдиній колекції цифрових освітніх ресурсів http://www.bymath.net Вся елементарна математика http://www.formula.co.ua Математика для школи
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
8
http://www.problems.ru Задачі (допомога при підготовці гуртків та факультативних занять у школі) http://www.olimpiada.ru Математичні олімпиади для школярів. http://www.kvant.info; http://kvant.mccme.ru Науково-популярний фізико-математичний журнал «Квант». http://www.ukrtym.blogspot.com/ Турнір юних математиків http://www.etudes.ru Математичні етюди http://mathworld.ru/about Світ математики http://yroki.at.ua/ Творчий вчитель математики http://metodportal.net/ Методичний портал http://mysl.lviv.ua/ Країна міркувань http://www.testmath.com.ua/ Вивчаємо математику http://zadachi.mccme.ru/ Задачі http://matematika-na5.narod.ru/ Математика – на 5! http://www.igraza.ru/ Ігри, ребуси, загадки http://www.golovolomka.hobby.ru Головоломки, логічні задачі http://www.danetka.ru/cgi-bin/main.pl Граємо в логічну гру «Ситуації»
Контрольні запитання:
1. Яким документом необхідно керуватися при організації навчально-виховного процесу з математики у 2013/2014 навчальному році? 2. Чи є обов’язковою участь учнів у конкурсах і олімпіадах та хто має забезпечувати її організацію? 3. Підручники яких авторів доцільно використовувати при вивченні математики? 4. Які основні вимоги щодо оцінювання навчальних досягнень учнів?
1
Тема 1. Нормативне навчально-методичне та програмове забезпечення шкільного курсу математики
Зміст 1. Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2017/2018 навчальному році. 2. Програмно-нормативні засади навчання математики в загальноосвітніх навчальних закладах (виконання навчальних проектів). 3. Про навчально-методичне забезпечення викладання курсу математики загальнокультурної орієнтації, прикладного та поглибленого рівня.
1. Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2017/2018 навчальному році
У 2017/2018 навчальному році учні 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів розпочнуть навчання за новою програмою «Математика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бурда М.І., Мальований Ю.І., Нелін Є.П., Номіровський Д.А., Паньков А.В., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Якір М.С.). Звертаємо увагу на те, що відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 13 січня 2017 року № 52 «Про оновлення навчальних програм для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» до навчальної програми були внесені зміни. Навчальні програми із всіх предметів було модернізовано на компетентнісній основі. Розставлено наголоси на формуванні практичних навичок для подальшого їх застосування у реальному житті замість опрацювання великого об’єму теоретичного матеріалу без можливості його застосування на практиці. Ознайомитись із оновленою програмою (затверджено навчальну програму наказом Міністерства освіти і науки України від 07 червня 2017 року № 804) можна на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html. Відповідно до Типових навчальних планів для ІІ ступеня загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 29.05.2014 № 664, на вивчення математики у 9 класі відводиться 4 години на тиждень (2 години алгебри і 2 години геометрії). Основним посилом громадського обговорення навчальної програми з математики для учнів 5-9 класів була надмірна завантаженість курсу, тому було прийнято рішення максимально розвантажити наявний матеріал в межах чинного Державного
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
2
стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вилучено деякий матеріал, який не використовується ні для логічного розгортання курсу, ні під час розв’язування задач і не має прикладного значення, звужено межі застосування окремих математичних фактів, зменшено обсяг громіздких обчислень і перетворень. Розвантаження відбулося також за рахунок уточнення, коригування очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів з метою спрощення деяких з них, уникнення надмірної їх деталізації. До програми додано таблицю з переліком ключових компетентностей, та завданнями покладеними на математику для їх розвитку. Також значна увага приділяється вивченню наскрізних ліній. Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних предметів): – Екологічна безпека та сталий розвиток – Громадянська відповідальність – Здоров'я і безпека – Підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загально предметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
2. Програмно-нормативні засади навчання математики в загальноосвітніх навчальних закладах (виконання навчальних проектів)
Основним засобом імплементації наскрізних ліній у математику є вибір задач. Також це можливо за рахунок виконання навчальних проектів, під час виконання яких учні повинні працювати групами, розділяти ролі, вчитись взаємодіяти в колективі, шукати та аналізувати інформацію, презентувати власні наробки на загал. Наводимо приклади тем проектів, що можна запропонувати для учнів: – 5 клас: «Природні ресурси рідного краю, України, світу»; «Геометричні об'єкти в архітектурі», «Художня математика». – 6 клас: «Паралельні та перпендикулярні прямі в нашому житті»; «Організація правильного харчування». – 7 клас, алгебра: «Фунціональні та нефункціональні залежності в реальному житті» (наприклад «Залежність тривалості життя від паління», «Залежність гальмівного шляху машини від її швидкості»).
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
3
– 8 клас, алгебра: «Використання графіків функцій при моделюванні одягу», «Графіки в мистецтві». – 9 клас, алгебра: «Розрахунок кількості бактерій протягом певного часу», «Дослідження рівня захворюваності під час епідемії грипу». – 7 клас, геометрія: «Трикутник в українському орнаменті», «Трикутні форми в архітектурі та побуті», «Трикутник в геодезії». – 8 клас, геометрія: «Школа Піфагора», «Цікаві узагальнення теореми Піфагора», «Подібні трикутники в архітектурі та побуті». – 9 клас, геометрія: «Многокутники в архітектурі та будівництві», «Геометричні об’єкти в архітектурі», «Геометрія паркетів, орнаментів, орігамі», «Розрахунок вартості матеріалів для ремонту кімнати». Проаналізовано міжпредметні зв'язки, по можливості переставлено математичний матеріал для кращого його використання в інших предметах. Зокрема, у межах теми «Раціональні вирази» (8 клас) переставлено стандартний вигляд числа, що використовується в хімії. Відбулося посилення практичної спрямованості курсу математики. По можливості більшість задач, що пропонуються учням для розв'язання, повинні мати практичний зміст. Для зручності вчителів у кінці кожного класу сформульовано певний перелік практичних задач, що можуть виконуватись на уроках. Їх розв’язання сприятиме реалізації наскрізних ліній ключових компетентностей. Зазнала змін також структура програми. На перше місце поставлено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів, а не зміст навчального матеріалу, необхідний для їх досягнення, щоб підкреслити, що не самі знання є основною метою навчання. Очікувані результати навчання упорядковані за знаннєвим, діяльнісним і ціннісним компонентами. Зміни стосуються кількості годин на кожну тему. Із усіх класів було вилучено теми для повторення. Також орієнтовану кількість годин замінено на мінімальну. За рахунок цього виділено суттєву кількість годин резерву, що пропонується використати на розгляд вчителів: повторення матеріалу на початку та/або в кінці року, збільшення кількості годин на кожну із вказаних у програмі тем. Як і раніше вчитель вільний змінювати порядок вивчення тем, якщо це не порушує логіку викладення матеріалу. Про суттєві зміни у змісті навчання Алгебра 9 клас 1. Змінено порядок вивчення теми «Послідовності, прогресії» (тепер вона вивчатиметься раніше). 2. Введено тему «Основи комбінаторики, ймовірності, статистики», але очікувані результати її вивчення максимально спрощені.
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
4
Геометрія 7 клас 1. Повернено до курсу геометрії основні задачі на побудову, але на рівні ознайомлення саме з основними побудовами (без вироблення уміння розв’язувати задачі на побудову за допомогою основних задач). 9 клас 1. З теми «Геометричні перетворення» вилучено навчальний матеріал, що стосується перетворення подібності та площ подібних фігур. Дев’яті класи з поглибленим вивченням математики розпочинають навчання за новою навчальною програмою. «Навчальну програму поглибленого вивчення математики у 8-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бурда М.І., Городній М.Ф., Номіровський Д.А., Паньков А.В., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Швець В.О., Якір М.С.) розміщено на сайті Міністерства освіти і науки України. Навчальна програма передбачає 8 годин на тиждень (5 годин алгебри і 3 години геометрії). У навчально-виховному процесі можна використовувати лише ту навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України і зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.08.2012 № 882 «Про використання навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах» загальноосвітні навчальні заклади мають право використовувати в організації навчально-виховного процесу лише навчальні програми, підручники та навчальнометодичні посібники, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, схвалення відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.
3. Про навчально-методичне забезпечення викладання курсу математики загальнокультурної орієнтації, прикладного та поглибленого рівня.
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: «Математика в рідній школі», «Математика», «Математика в школах України». Поділ класів на групи під час вивчення окремих предметів здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р.№ 128.
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
5
У разі застосування індивідуальної форми навчання слід керуватися наказом МОН України від 19.05.2008 р. № 432 «Про внесення змін до Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», екстернату – наказом Міністерства освіти і науки України від 19.05.2008 р. № 431 «Про затвердження Положення про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах». Кількість годин на вивчення математики у 5-7-х та 10-11-х класах вечірніх (змінних) шкіл очної форми навчання збігається з кількістю годин, відведених на вивчення математики у загальноосвітніх школах, тому при викладанні слід керуватися чинною державною програмою з математики та календарно-тематичним плануванням для 5-7-х класів загальноосвітніх шкіл, а у 10-11-х класах – програмою рівня стандарту. У 8-9-х класах вечірніх (змінних) шкіл на вивчення математики відводиться 3,5 год. на тиждень, які доцільно розподілити так: алгебра – 2 год. на тиждень, геометрія – 1,5 год. При викладанні слід керуватися чинними державними програмами з алгебри і геометрії для 8-9-х класів, збільшивши у 8-му класі тижневе навантаження з геометрії на 0,5 год. на тиждень за рахунок годин варіативної частини навчального плану, відведених на індивідуальні консультації, або зменшивши кількість часу на опрацювання окремих тем. Вимоги до перевірки зошитів регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» (окрім кількості контрольних робіт). Вимоги щодо обсягу домашніх завдань регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 29.10.2007 № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів». Вимоги до ведення класного журналу регламентуються наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496 «Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11 (12) класів ЗНЗ», наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.05.2011 № 423 «Про затвердження єдиних зразків обов’язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності» (Класний журнал для V-XI класів (додаток 2, на 29 арк.). Оцінювання навчальних досягнень учнів з математики у 2013-2014 навчальному році здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 № 329) та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з математики, затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30.08.2011 № 996 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального плану» (додаток 11 наказу).
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
6
Обов’язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної та варіативної складових (курси за вибором, спеціальні курси) робочого навчального плану закладу. Не підлягають обов’язковому оцінюванню навчальні досягнення учнів з факультативних, групових та індивідуальних занять, які фіксуються в окремому (спеціальному) журналі. Контроль навчальних досягнень учнів здійснюється у вигляді поточного, тематичного, семестрового, річного оцінювання та державної підсумкової атестації. Формами поточного оцінювання є індивідуальне та фронтальне опитування; тестова форма контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів; робота з графіками, схемами, діаграмами; виконання учнями різних видів письмових робіт; взаємоконтроль учнів у парах і групах; самоконтроль тощо. Поточне оцінювання учнів з математики проводиться безпосередньо під час навчальних занять або за результатами виконання домашніх завдань, усних відповідей, письмових робіт тощо. Інформація, отримана на підставі поточного контролю, є основою для коригування роботи вчителя на уроці. Наголошуємо, що поточне оцінювання учнів учитель повинен здійснювати обов’язково з відповідними фіксованими записами в журналі. Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Під час вивчення кожної теми учитель підтримує зворотній зв’язок з учнями через: поточне оцінювання, перевірку виконання домашніх завдань, ведення зошита, проведення 1-2 коротких самостійних робіт (10-15 хвилин), діагностичної самостійної роботи (25-45 хвилин), письмової контрольної роботи (бажано з використанням тестових технологій). У структурі викладу теми рекомендуємо підтримувати проведення уроку узагальнення знань, умінь, навичок та уроку корекції знань, умінь, навичок (після контрольної роботи). Тематична оцінка виставляється за результатами опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних, контрольних робіт) та навчальної активності школярів. У процесі вивчення значних за обсягом тем можливе проведення декількох проміжних тематичних оцінювань. У класах математичного та фізико-математичного профілів ефективною є рейтингова система оцінювання, вона не вимагає істотної перебудови навчального процесу, добре поєднується із заняттями в умовах особистісно-зорієнтованого навчання. При формуванні підсумкової оцінки вчитель має оцінювати реальні досягнення учня, а не підраховувати його середній бал.
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
7
Забезпеченню високого рівня викладання математики, підвищенню рівня навчальних досягнень учнів сприяє наявність обладнаного навчального кабінету у відповідності до Положення про навчальні кабінети з природничоматематичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 14.12.2012 № 1423. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.01.2013 за № 44/22576). При роботі в кабінеті математики доцільно керуватися інструктивнометодичними матеріалами «Безпечне проведення занять у кабінетах природничоматематичного напряму загальноосвітніх навчальних закладах» (лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.02.2012 №1/9-72). З метою вивчення кращого досвіду організації навчально-виховного процесу і оснащення навчального середовища загальноосвітніх навчальних закладів, активізації та удосконалення діяльності навчальних кабінетів математики рекомендуємо провести міський (районний) конкурс на кращий навчальний кабінет математики в навчальних закладах міста (району) в 2013-2014 навчальному році. Обдарованих учнів рекомендуємо залучати до участі у: – ІІ, ІІІ, ІV етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики; – Всеукраїнському конкурсі-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України; – Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру»; – Internet-олімпіаді; – заочному математичному конкурсі «Золотий ключик»; – Всеукраїнському турнірі юних математиків імені М.Й. Ядренка; – Всеукраїнському турнірі математичних боїв ім. І.І. Ляшка; – заочній математичній школі «Мудра макітра».
Інтернет-ресурси для вчителів математики
http://www.mon.gov.ua Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України http://www.teacher.at.ua Методична скарбничка http://sites.google.com/site/matematika onlajn Математика в школі онлайн http://www.matholymp.org.ua Математичний олімпіадний рух http://www.math.ru Матеріали з математики в Єдиній колекції цифрових освітніх ресурсів http://www.bymath.net Вся елементарна математика http://www.formula.co.ua Математика для школи
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
8
http://www.problems.ru Задачі (допомога при підготовці гуртків та факультативних занять у школі) http://www.olimpiada.ru Математичні олімпиади для школярів. http://www.kvant.info; http://kvant.mccme.ru Науково-популярний фізико-математичний журнал «Квант». http://www.ukrtym.blogspot.com/ Турнір юних математиків http://www.etudes.ru Математичні етюди http://mathworld.ru/about Світ математики http://yroki.at.ua/ Творчий вчитель математики http://metodportal.net/ Методичний портал http://mysl.lviv.ua/ Країна міркувань http://www.testmath.com.ua/ Вивчаємо математику http://zadachi.mccme.ru/ Задачі http://matematika-na5.narod.ru/ Математика – на 5! http://www.igraza.ru/ Ігри, ребуси, загадки http://www.golovolomka.hobby.ru Головоломки, логічні задачі http://www.danetka.ru/cgi-bin/main.pl Граємо в логічну гру «Ситуації»
Контрольні запитання:
1. Яким документом необхідно керуватися при організації навчально-виховного процесу з математики у 2013/2014 навчальному році? 2. Чи є обов’язковою участь учнів у конкурсах і олімпіадах та хто має забезпечувати її організацію? 3. Підручники яких авторів доцільно використовувати при вивченні математики? 4. Які основні вимоги щодо оцінювання навчальних досягнень учнів?
Комментариев нет:
Отправить комментарий