Тема 8. Методика підготовки та проведення учнівських олімпіад, конкурсів та турнірів
Зміст 1. Досягнення в галузі природничо-математичних дисциплін 2. Компоненти творчих здібностей особистості
1. Досягнення в галузі природничо-математичних дисциплін
Високі досягнення в галузі природничо-математичних дисциплін у європейських країнах розглядаються як показник конкурентоспроможності держави в галузі фундаментальних наук і новітніх технологій. Ніхто не заперечуватиме, що шкільна природничо-математична освіта на сьогодні має певні позитивні тенденції і динаміку розвитку. У частини учнів сформовано позитивне ставлення до предметів природничо-математичного циклу. За результатами дослідження 55 - 70 відсотків школярів із задоволенням вивчають природничо-математичні предмети. Мотивація до вивчення предметів позитивно впливає на навчання. Учні, які захоплюються математикою чи фізикою, розуміють їх цінність і значення, відповідно мають високі результати з цих предметів. Половина учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали 200 балів з трьох або двох предметів, проходили тестування саме з природничо-математичних дисциплін. Свідченням підвищення зацікавленості учнів у вивченні природничоматематичних дисциплін є зростання кількості учасників олімпіад, конкурсів природничо-математичного спрямування. Понад 4 мільйони учнів загальноосвітніх навчальних закладів є учасниками Всеукраїнських предметних олімпіад, турнірів, конкурсів, фестивалів, математичних боїв тощо. Ці організаційні форми роботи є складовою індивідуальної навчальної програми учнів, засобом самовизначення. Вони вимагають від учасників не лише психологічної підготовки, але й пізнавальної активності: пошуку додаткових джерел інформації та її переосмислення, вироблення власного ставлення до тих чи інших фактів, явищ, процесів, вміння застосовувати набуті знання у новій ситуації. У формування інтелектуального потенціалу нації велика роль також належить Малій академії наук учнівської молоді. Конкурси-захисти робіт МАН щорічно залучають до пошукової, експериментальної та дослідницької діяльності десятки
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
2
тисяч талановитих вихованців загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів. Успішним є виступ учнівських команд на міжнародних предметних олімпіадах.
Діаграма 8. Динаміка участі учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які беруть участь в інтелектуальних природничо-математичних конкурсах «Кенгуру», «Колосок», «Левеня» (2003-2008 р.р.) Існує стереотип, за яким вважається, що чим більше годин відведено на вивчення предметів, тим кращими повинні бути результати. У навчальних планах для 11-річної школи збільшено кількість годин на вивчення природничоматематичних дисциплін. Водночас результати міжнародного порівняльного дослідження TIMSS, у якому в 2007 році вперше взяла участь Україна, дають підстави зробити висновок, що вплив кількості годин, відведених на вивчення предмету, на навчальні досягнення учнів має досить опосередкований характер. Найкращі результати з математики і природничих дисциплін показують, як правило, школярі Сінгапуру, Тайваню, Кореї,Угорщини. А кількість годин на вивчення цих предметів у них або приблизно така ж, або менша ніж у нас.
232245170004
112876
74149
305302
73436
43422
27322147147631
4098433050
20946
11451
8573
2003/2004 н.р. 2004/2005 н.р. 2005/2006 н.р. 2006/2007 н.р. 2007/2008 н.р.
Міжнародний математичний конкурс "Кенгуру" Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс "Колосок" Всеукраїнський фізичний конкурс "Левеня"
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
3
6
5
2
9
4
2
9
6
1
9
8
4
9
6
6
12
8
1
6
12
5
11
7
3
11
13
2
10
9
5
12
10
3
9
9
6
9
11
7
10
10
4
14
5
6
11
4
5
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Бронзова Срібна Золота
Діаграма 9. Результати участі команд школярів України у міжнародних учнівських олімпіадах 1996-2011 рр. (за медалями)
Діаграма 11. Розподіл учнів загальноосвітніх навчальних закладів за напрямами навчання у 2010/2011 навчальному році
145103
129234
111365
69714
14455
6274
0
20000
40000
60000
80000
100000
120000
140000
160000
Природничоматематичний
Технологічний Філологічний
Суспільно-гуманітарний
Спортивний
Художньоестетичний
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
4
Діаграма 12. Відсоток охоплення учнів старшої школи природничоматематичним напрямом навчання у 2004-2005 та 2010-2011 роках
Таблиця 1. Кількість годин, відведених на вивчення математики та природничих дисциплін, у різних країнах світу
Країна
Кількість год. на вивчення математики
% щодо всіх предметів 8 класу
Кількість год. га вивчення природничих дисциплін
% щодо всіх предметів 8 класу
Україна 140 14 262 26 Сінгапур 126 15 119 14 Корея 118 11 117 11 Тайвань 126 9 123 9 Угорщина 117 13 260 28 Звідси випливає, що слід зосередитися на ефективності використання навчального часу, а не на формальному його збільшенні.
25,17% 15,83% 18,74% 21,62% 19,89% 14,94% 15,81% 15,41%
19,88% 20,09% 21,34% 13,77% 14,32% 13,22% 12,20% 12,93% 9,23% 10,62%
6,13%
18,8% 21,7%
18,46%
13,53%
18,57% 25,94% 23,54% 26,03% 42,14%
17,01% 17,29% 17,43% 17,78%
15,36%
7,12% 10,21%
13,24%
12,19% 11,72% 11,34%
18,98%
18,94%
19,95%
21,34% 20,43%
22,9% 23,04% 26,07% 26,32% 28,29% 30,1%
16,08%
13,24%
22,03%
20,16%
19,75% 19,63%
м.Севастополь
ХарківськаДніпропетровс. Донецька Запорізька Луганська Волинська Чернігівська Одеська Полтавська Херсонська Сумська Чернівецька У К Р А Ї Н А м.Київ Рівненська Хмельницька АР Крим Черкаська Миколаївська Житомирська Закарпатська Київська Вінницька Кіровоградська Ів.-Франківська Львівська Тернопільська
2004/2005 н.р.
2010/2011
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
5
2. Компоненти творчих здібностей особистості
Компоненти творчих здібностей особистості за Андрєєвим В.І.
"Творчі здібності особистості (учня, студента) − це синтез її властивостей і рис характеру, які характеризують ступінь їх відповідності вимогам певного виду навчально-творчої діяльності і які обумовлюють рівень результативності цієї діяльності". "Творчі здібності самі по собі не гарантують творчих здобутків. Для їх досягнення необхідний "двигун", який запустив би в роботу механізм мислення, тобто необхідні бажання і воля, потрібна "мотиваційна основа".
Характеристика інтелектуально-евристичних, інтуїтивних здібностей
1. Здібності генерувати ідеї, висувати гіпотези, особливо в умовах обмеженої інформації, прогнозувати розв'язання творчих задач, інтелектуально вбачати і висувати оригінальні підходи, стратегії, метоли їх розв'язання. 2. Здібність до фантазії як найбільш яскраве виявлення творчої уяви, створення інколи неправдоподібних, парадоксальних образів і понять.
КОМПОНЕНТИ КОМПОНЕНТИ ТВОРЧИХ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДІБНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ ОСОБИСТОСТІ (Андрєєв В.І.)
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
6
3. Асоціативність пам’яті, здібність відображати і встановлювати в свідомості нові зв'язки між компонентами задачі, особливо відомими і невідомими за схожістю, суміжністю, контрастом. 4. Здібність бачити протиріччя і проблеми. 5. Здібність до переносу знань, умінь у нові ситуації. 6. Здібність відмовлятися від нав’язливої ідеї, перебороти інерцію мислення, гнучкість мислення в пошуку нових підходів до аналізу протиріч, що виникають. 7. Незалежність мислення − здібність не слідувати бездумно загальноприйнятій точці зору, бути вільним віл думки авторитетів, мати свою точку зору. 8. Критичність мислення − здібність до оціночних суджень, вміння правильно оцінити процес і результат власної творчої діяльності та діяльності інших, вміння знаходити власні помилки, їх причини і причини невдач.
Компоненти фізико-математичних здібностей за В. А. Крутецьким
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
7
Рекомендована література:
1. О.М. Пєхотса “Освітні технології: Навчально-методичний посібник ” Київ.: “А.С.К.”, 2001. 2. Рева Ю. Буряк В. Лисуненко Н. Закономiрностi ефекивного навчання фiзицi та їх використання. // Фiзика.- 2006.- № 13. 3. Сергєєв О. Становлення, досягнення i перспективи розвитку дидактики фiзики в Українi (XVIII ст.- 1917 р.). // Фiзика та астрономiя в школi.- 2006.- № 2.
Контрольні запитання:
1.Які компоненти фізико-математичних здібностей за В. А. Крутецьким? 2. Дайте характеристику інтелектуально-евристичних, інтуїтивних здібностей учнів. 3. Які функції виконує Мала академія наук учнівської молоді? 4. Які досягнення мають Ваші випускники в галузі природничо-математичних дисциплін ?
Зміст 1. Досягнення в галузі природничо-математичних дисциплін 2. Компоненти творчих здібностей особистості
1. Досягнення в галузі природничо-математичних дисциплін
Високі досягнення в галузі природничо-математичних дисциплін у європейських країнах розглядаються як показник конкурентоспроможності держави в галузі фундаментальних наук і новітніх технологій. Ніхто не заперечуватиме, що шкільна природничо-математична освіта на сьогодні має певні позитивні тенденції і динаміку розвитку. У частини учнів сформовано позитивне ставлення до предметів природничо-математичного циклу. За результатами дослідження 55 - 70 відсотків школярів із задоволенням вивчають природничо-математичні предмети. Мотивація до вивчення предметів позитивно впливає на навчання. Учні, які захоплюються математикою чи фізикою, розуміють їх цінність і значення, відповідно мають високі результати з цих предметів. Половина учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали 200 балів з трьох або двох предметів, проходили тестування саме з природничо-математичних дисциплін. Свідченням підвищення зацікавленості учнів у вивченні природничоматематичних дисциплін є зростання кількості учасників олімпіад, конкурсів природничо-математичного спрямування. Понад 4 мільйони учнів загальноосвітніх навчальних закладів є учасниками Всеукраїнських предметних олімпіад, турнірів, конкурсів, фестивалів, математичних боїв тощо. Ці організаційні форми роботи є складовою індивідуальної навчальної програми учнів, засобом самовизначення. Вони вимагають від учасників не лише психологічної підготовки, але й пізнавальної активності: пошуку додаткових джерел інформації та її переосмислення, вироблення власного ставлення до тих чи інших фактів, явищ, процесів, вміння застосовувати набуті знання у новій ситуації. У формування інтелектуального потенціалу нації велика роль також належить Малій академії наук учнівської молоді. Конкурси-захисти робіт МАН щорічно залучають до пошукової, експериментальної та дослідницької діяльності десятки
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
2
тисяч талановитих вихованців загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів. Успішним є виступ учнівських команд на міжнародних предметних олімпіадах.
Діаграма 8. Динаміка участі учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які беруть участь в інтелектуальних природничо-математичних конкурсах «Кенгуру», «Колосок», «Левеня» (2003-2008 р.р.) Існує стереотип, за яким вважається, що чим більше годин відведено на вивчення предметів, тим кращими повинні бути результати. У навчальних планах для 11-річної школи збільшено кількість годин на вивчення природничоматематичних дисциплін. Водночас результати міжнародного порівняльного дослідження TIMSS, у якому в 2007 році вперше взяла участь Україна, дають підстави зробити висновок, що вплив кількості годин, відведених на вивчення предмету, на навчальні досягнення учнів має досить опосередкований характер. Найкращі результати з математики і природничих дисциплін показують, як правило, школярі Сінгапуру, Тайваню, Кореї,Угорщини. А кількість годин на вивчення цих предметів у них або приблизно така ж, або менша ніж у нас.
232245170004
112876
74149
305302
73436
43422
27322147147631
4098433050
20946
11451
8573
2003/2004 н.р. 2004/2005 н.р. 2005/2006 н.р. 2006/2007 н.р. 2007/2008 н.р.
Міжнародний математичний конкурс "Кенгуру" Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс "Колосок" Всеукраїнський фізичний конкурс "Левеня"
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
3
6
5
2
9
4
2
9
6
1
9
8
4
9
6
6
12
8
1
6
12
5
11
7
3
11
13
2
10
9
5
12
10
3
9
9
6
9
11
7
10
10
4
14
5
6
11
4
5
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Бронзова Срібна Золота
Діаграма 9. Результати участі команд школярів України у міжнародних учнівських олімпіадах 1996-2011 рр. (за медалями)
Діаграма 11. Розподіл учнів загальноосвітніх навчальних закладів за напрямами навчання у 2010/2011 навчальному році
145103
129234
111365
69714
14455
6274
0
20000
40000
60000
80000
100000
120000
140000
160000
Природничоматематичний
Технологічний Філологічний
Суспільно-гуманітарний
Спортивний
Художньоестетичний
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
4
Діаграма 12. Відсоток охоплення учнів старшої школи природничоматематичним напрямом навчання у 2004-2005 та 2010-2011 роках
Таблиця 1. Кількість годин, відведених на вивчення математики та природничих дисциплін, у різних країнах світу
Країна
Кількість год. на вивчення математики
% щодо всіх предметів 8 класу
Кількість год. га вивчення природничих дисциплін
% щодо всіх предметів 8 класу
Україна 140 14 262 26 Сінгапур 126 15 119 14 Корея 118 11 117 11 Тайвань 126 9 123 9 Угорщина 117 13 260 28 Звідси випливає, що слід зосередитися на ефективності використання навчального часу, а не на формальному його збільшенні.
25,17% 15,83% 18,74% 21,62% 19,89% 14,94% 15,81% 15,41%
19,88% 20,09% 21,34% 13,77% 14,32% 13,22% 12,20% 12,93% 9,23% 10,62%
6,13%
18,8% 21,7%
18,46%
13,53%
18,57% 25,94% 23,54% 26,03% 42,14%
17,01% 17,29% 17,43% 17,78%
15,36%
7,12% 10,21%
13,24%
12,19% 11,72% 11,34%
18,98%
18,94%
19,95%
21,34% 20,43%
22,9% 23,04% 26,07% 26,32% 28,29% 30,1%
16,08%
13,24%
22,03%
20,16%
19,75% 19,63%
м.Севастополь
ХарківськаДніпропетровс. Донецька Запорізька Луганська Волинська Чернігівська Одеська Полтавська Херсонська Сумська Чернівецька У К Р А Ї Н А м.Київ Рівненська Хмельницька АР Крим Черкаська Миколаївська Житомирська Закарпатська Київська Вінницька Кіровоградська Ів.-Франківська Львівська Тернопільська
2004/2005 н.р.
2010/2011
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
5
2. Компоненти творчих здібностей особистості
Компоненти творчих здібностей особистості за Андрєєвим В.І.
"Творчі здібності особистості (учня, студента) − це синтез її властивостей і рис характеру, які характеризують ступінь їх відповідності вимогам певного виду навчально-творчої діяльності і які обумовлюють рівень результативності цієї діяльності". "Творчі здібності самі по собі не гарантують творчих здобутків. Для їх досягнення необхідний "двигун", який запустив би в роботу механізм мислення, тобто необхідні бажання і воля, потрібна "мотиваційна основа".
Характеристика інтелектуально-евристичних, інтуїтивних здібностей
1. Здібності генерувати ідеї, висувати гіпотези, особливо в умовах обмеженої інформації, прогнозувати розв'язання творчих задач, інтелектуально вбачати і висувати оригінальні підходи, стратегії, метоли їх розв'язання. 2. Здібність до фантазії як найбільш яскраве виявлення творчої уяви, створення інколи неправдоподібних, парадоксальних образів і понять.
КОМПОНЕНТИ КОМПОНЕНТИ ТВОРЧИХ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДІБНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ ОСОБИСТОСТІ (Андрєєв В.І.)
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
6
3. Асоціативність пам’яті, здібність відображати і встановлювати в свідомості нові зв'язки між компонентами задачі, особливо відомими і невідомими за схожістю, суміжністю, контрастом. 4. Здібність бачити протиріччя і проблеми. 5. Здібність до переносу знань, умінь у нові ситуації. 6. Здібність відмовлятися від нав’язливої ідеї, перебороти інерцію мислення, гнучкість мислення в пошуку нових підходів до аналізу протиріч, що виникають. 7. Незалежність мислення − здібність не слідувати бездумно загальноприйнятій точці зору, бути вільним віл думки авторитетів, мати свою точку зору. 8. Критичність мислення − здібність до оціночних суджень, вміння правильно оцінити процес і результат власної творчої діяльності та діяльності інших, вміння знаходити власні помилки, їх причини і причини невдач.
Компоненти фізико-математичних здібностей за В. А. Крутецьким
© Кода С.В., СОІППО 2017 р.
7
Рекомендована література:
1. О.М. Пєхотса “Освітні технології: Навчально-методичний посібник ” Київ.: “А.С.К.”, 2001. 2. Рева Ю. Буряк В. Лисуненко Н. Закономiрностi ефекивного навчання фiзицi та їх використання. // Фiзика.- 2006.- № 13. 3. Сергєєв О. Становлення, досягнення i перспективи розвитку дидактики фiзики в Українi (XVIII ст.- 1917 р.). // Фiзика та астрономiя в школi.- 2006.- № 2.
Контрольні запитання:
1.Які компоненти фізико-математичних здібностей за В. А. Крутецьким? 2. Дайте характеристику інтелектуально-евристичних, інтуїтивних здібностей учнів. 3. Які функції виконує Мала академія наук учнівської молоді? 4. Які досягнення мають Ваші випускники в галузі природничо-математичних дисциплін ?
Комментариев нет:
Отправить комментарий